Runningtherapie

Runningtherapie

Runningtherapie is het therapeutisch inzetten van een rustige duurloop onder begeleiding van een runningtherapeut als aanvullende behandelvorm voor mensen met psychische klachten. Van buitenaf bekeken kan Runningtherapie lijken op een regulier hardlooptraining, maar runningtherapie kan worden gezien als een fase tussen niet sporten/bewegen enerzijds, en deelname aan reguliere sport-/beweegactiviteiten anderzijds. (bron: www.runningtherapie.nl)

 

Runningtherapie wordt individueel aangeboden. Tijdens de intake wordt een persoonlijk, op maat gemaakt plan opgesteld. De motivatie, een persoonlijk doel, ademhalingsoefeningen en een loopschema zijn hier onderdeel van.

Om aan runningtherapie te beginnen hoeft u geen ervaring met hardlopen te hebben. Zelfs als u niet gewend bent om te sporten of een langere tijd niet in staat geweest bent om te sporten kan u starten met runnningtherapie.

 

Onderzoek heeft aangetoond dat runningtherapie depressieve klachten en spanningsklachten vermindert.

Op termijn kan runningtherapie ook effect hebben op:

• Een verbeterde algemene conditie.
• Het beter functioneren van hart en bloedvaten.
• Een opgewekter gevoel.
• Meer concentratie en rustiger in het hoofd.
• Een hogere zelfwaardering.
• Plezier beleven in het op een gezonde manier bezig zijn met je lichaam.
• Een betere ademhaling.
• Betere beheersing van de beschikbare energie.
• Vermindering van lichamelijke klachten.
• Gewichtscontrole.
• Afname van angst.
• Betere nachtrust.

De runningtherapie wordt aangeboden door een gecertificeerde runningtherapeut.

Meer weten? Vraag gerust om meer informatie via het contactformulier.